Costabona

cim número 97 del llistat dels 100 cims de la FEEC zona de descàrrega d'arxius

Collada Fonda-Roques d'en Mercer-La Solaneta-Costabona-Fonts del Tec-Portella de Rojà-Roca Colom-Coll del Pal-Font de Fra Joan-Roques d'en Mercer-Collada Fonda
Cartografia:  Alpina                             Mapa: Costabona
Distància recorreguda:  14,4 Km        Temps:  5h. 50 min.
Alçada màxima:  2508 metres             Ascens acumulat:  901 metres
Caminada d'alta muntanya per camins molt fressats així que no serà problema seguir l'itinerari. A més a més de fer la pujada al Costabona, hem fet una extensió fins a les fonts del Tec. També vam anar fins al refugi de portella de Rojà, passant per l'òrgan del vent. I encara ho vam fer més llarg estirant l'excursió fins a Roca Colom per contemplar la magnífica conca glacial del mateix nom.
Per fer aquest recorregut haurem de portar el cotxe per pista de terra en bones condicions però amb bastant pedra, per la qual cosa s'aconsella anar a poc a poc. Haurem de fer uns quants quilòmetres per la pista que enllaça Espinavell amb Setcases per la collada Fonda, lloc al qual deixarem el cotxe, tot just arribar al coll que fa de pas d'un costat a l'altre de la muntanya. Com a referència, trobarem un pas canadenc per al bestiar i és el lloc on la pista comença a baixar cap a Setcases.

Només sortir ja començarem a pujar dret muntanya amunt, seguint el filat de filferro. Així arribarem a les roques d'en Mercer. Seguirem sempre pujant en sentit nord. Haurem de deixar a l'esquerra el sender que es dirigeix cap al refugi de Costabona i pujarem dret a buscar la línia fronterera per continuar pujant pel costat francès. Així arribarem al Costabona. Aquest itinerari continua pel costat francès i baixa en direcció al coll del Pal però no baixa, sinó que continua a buscar, creuant l’imaginari meridià verd, les fonts del Tec i a partir d'aquí gira a la dreta per pujar a la portella de Rojà. Un cop superada, girem a l'esquerra i anirem al més a prop que puguem de les roques que tenim a l'esquerra. Així anirem a parar a roca Colom i al circ que veiem als seus peus. Per tornar anirem decantant-nos cap al sud-est per baixar al coll del Pal. Continuarem baixant en aquesta direcció per, deixant el refugi de Costabona a la dreta, passar per la font de Fra Joan. A la font deixarem a la dreta el camí que porta al refugi i seguint el camí marcat tornarem a trobar el sender per on hem pujat.