Castell de Montgrí

cim 33 de la llista dels 100 cims de la FEEC zona de descàrrega d'arxius

Torroella de Montgrí-Coll de Santa Caterina-Santa Caterina-Còrrec del Mas Reginell-Zona d'esbarjo de Les Dunes-Serres del Mas Reginell-Montplà-Coll d'en Garrigars-Castell de Montgrí-Torroella de Montgrí
Cartografia  I.C.C Mapa CatalunyaTopo 1/10000
Coordenades  UTM Datum ED50
Distància recorreguda  8.8 Km. Temps 4 h. 00 min.
Proposem una sortida circular amb sortida i retorn a la població baixempordanesa de Torroella de Montgrí. Pujarem al cim de la muntanya proposada en la llista de la FEEC, però abans ens desviarem cap a l'ermita de Santa Caterina per apropar-nos a l'àrea de lleure de les Dunes i pujarem al Montplà, recorrerem el GR92 i arribarem al cim del castell de Montgrí, i tornarem pel cau del Duc de Torroella.
Aproximació amb cotxe
Ens hem de dirigir a la població de Torroella de Montgrí per la carretera C31 fins a la població de Verges. Seguirem per aquesta carretera en direcció a Torroella de Montgrí. En arribar a la població hem de localitzar el camí de Tras Pins. Hi aparcarem al més a prop que puguem ja que aquí prendrem el GR92 per iniciar el recorregut.

Començarem prenent el GR92 en sentit nord i caminarem per pista de terra vorejant camps d'oliveres. En arribar a un revolt a la dreta deixarem el GR per pujar un nivell i començar a caminar per terreny recentment calcinat per un incendi. En poc temps tornem a enllaçar amb la pista que és el GR i que passa a ser camí rocós. Farem diverses llaçades i passarem per unes quantes construccions que semblen capelles i finalment arribarem al coll de Santa Caterina. Veurem una gran base de pedres amb una creu a l’extrem superior. Tindrem el cim del castell de Montgrí a la dreta i la muntanya d'Ullà a l'esquerra. En lloc de girar cap al cim (que també es pot fer, si no es vol seguir el recorregut proposat) continuarem recte segons el sentit de la marxa i començarem un suau descens en sentit nord-oest per sender cap a l'ermita de Santa Caterina. Aquí, els caps de setmana, hi sol haver servei de bar i barbacoa per fer una bona graellada. Seguirem el recorregut proposat i continuarem pel sender en sentit est, partint de la bassa d'aigua que hi ha al costat de l'església. Transitant sempre en aquest sentit arribarem a un coll, evident durant gran part del trajecte. La ruta continua pel sender que inicia la baixada, però si es vol escurçar el recorregut es pot prendre el sender que segueix per la dreta i que condueix a la caseta de vigilància del Montplà. Nosaltres seguirem pel sender que baixa cap a l'est per arribar a l'àrea de descans de les Dunes. Aquí reprendrem el GR92 per iniciar una forta pujada cap al Montplà. Abans de guanyar la cimera haurem girar a la dreta a la base de les roques que tallen l'ascens directe al cim i envoltar aquesta zona. Més endavant sortirem al camí que hem deixat anteriorment, al coll anterior, per seguir-lo, ara sí, per l'esquerra i passar per la caseta de vigilància. Recorrerem tota la plana del cim gaudint de les vistes que ens regala i començarem el descens cap al coll d'en Garrigues. Encara recorrem el GR, així que no hi haurà problemes de seguiment del camí. Després de fer una fàcil grimpada, superable amb la sola ajuda de les mans, arribarem al castell de Montgrí. Per baixar i tornar al cotxe prendrem el camí que comença al costat de la façana d'entrada al castell. Aquest sender pedregós gira primer a la dreta en sentit nord-oest. Hem de controlar el terra del sender ja que en pocs metres el deixarem per agafar un desviament senyalitzat amb pintura blanca (franja molt ampla) en una roca. A partir d'aquí no hi ha un camí clar, així que és important no perdre els senyals. Seguint aquests senyals arribarem a un pas delicat ja que hem de baixar per unes roques una mica verticals però que no han de suposar gran problema, només requeriran una mica d’atenció per la nostra part. Després de superar aquesta petita dificultat arribarem al cau del Duc de Torroella. Sortirem del lloc i continuarem el descens per la tartera que tenim davant. Al final desemboquem de nou al GR, així que ja només ens queda recórrer en descens fins a tornar al lloc on tenim aparcat el cotxe.