Sant Patllari

Cim número 44 de la llista dels 100 cims de la FEEC zona de descàrrega d'arxius

Qm 32 Ctra. GI524-Qm 4 Ctra. GIV5247-Puig de la Canova-Pla del Gos-Sant Patllari-Puig Suquet-El Mas-Cal Forcaire-Ctra. GI524-Aiguamolls de la Puda-Qm 32 Ctra. GI524
Cartografia: Institut Cartogràfic Català   Mapa: CatalunyaTopo 1/10000
Distància recorreguda: 14.5 Km.         Temps :  5h 30 min
Altura màxima:  641 metres                  Ascens acumulat: 446 metres
La muntanya de Sant Patllari es troba a prop de la població de Banyoles. El recorregut aquí proposat ens ocuparà un matí (es pot completar, passejant, en unes 4,30 o 5 hores), així que es pot programar una visita a l’estany de Banyoles o al nucli antic, digne de ser visitat. També als voltants és interessant, i recomanable, visitar el paratge denominat les Estunes, també anomenat "el Palau de les Goges". Si es tenen inquietuds arqueològiques no podem deixar de visitar les excavacions de l'antiga vila romana de Vilauba, així com el dolmen de Pujarnol. Aquests dos llocs es troben a la carretera GIV-5247, de Banyoles a Pujarnol, per la qual recorrerem uns quants centenars de metres durant el trajecte d'ascens a Sant Patllari.
La sortida està planificada des de la població de Banyoles. Hem d'arribar a aquesta població i dirigir-nos cap al llac per trobar el carrer de la Sardana. Seguirem aquest carrer fins a desembocar al passeig de Dalmau. Seguirem pel passeig (direcció obligatòria a l'esquerra) per sortir al passeig de la Font Pudosa. Ja ens trobem a la carretera GI524, de Banyoles a Mieres i Olot. Un cop hem superat la cruïlla de la carretera de Miànigues veurem a l'esquerra el polígon industrial de Banyoles I i un bon espai per aparcar el vehicle.

Començarem caminant per la carretera GI-524 en sentit oest per arribar a la rotonda que tenim uns quants metres més endavant. A la rotonda agafarem la sortida que marca direcció a Pujarnol, així que ens desviarem de la carretera principal i agafarem la GIV-5247 que surt a la nostra esquerra en sentit sud-oest. Sense arribar a recórrer 700 metres des de la rotonda veurem una pista que creua la carretera perpendicularment. La seguirem per la nostra dreta, en direcció oest. Després de recórrer uns 350 metres deixarem a la dreta una pista que es dirigeix a uns camps de cultiu. 200 metres més endavant continuarem per la nostra dreta seguint per la pista principal. 300 metres més i tornem a trobar un altre encreuament. Aquesta vegada seguirem recte pel ramal de l'esquerra. Després de recórrer 280 metres seguirem per la dreta, i deixarem de banda una altra pista que segueix per l'esquerra. Seguirem caminant per la pista principal i més evident durant un bon tros. Al cap de 3.450 metres trobarem una cruïlla important, senyalitzada amb un rètol de ruta de BTT. El ramal que baixa per la dreta és el que farem servir per baixar del cim. Ara seguirem ascendint pel costat esquerre. La pista pren en un primer moment orientació oest per orientar-se posteriorment cap al sud-oest. Uns 400 metres més endavant deixarem de banda una pista que va per l'esquerra i seguirem pujant, ara en clara orientació sud. De seguida arribem a una forta corba a la dreta de la pista de la qual surt un corriol que s'endinsa en la vegetació. Aquest desviament condueix al mirador, únic lloc des del qual, si el dia ho permet, podem fer un mos contemplant una magnífica estampa del llac. Tornarem a la pista principal per seguir pujant, ara en sentit nord-oest. Deixarem una pista a l'esquerra i passats uns 230 metres arribarem al desviament marcat amb un rètol que indica la pedra de la mà de Déu. La pedra en qüestió no és lluny de la pista, no més de dos o tres minuts, així que si es té curiositat un pot decidir emboscar-se per visitar-la. Però no deixa de ser això, una pedra. Després de tornar de nou a la pista i seguir ascendint, ens presentem en un no res al cim, on observarem l'ermita refugi des de la qual tindrem unes magnífiques vistes de les antenes del Puigsou. Per baixar tornarem sobre les nostres passes fins al desviament on hem vist el rètol de ruta de BTT. Ara seguirem recte en descens deixant a la dreta la pista per on hem ascendit anteriorment. Anirem baixant sempre per la pista, o fent dreceres, fins a arribar al Mas. Vorejarem l'edifici seguint per la carretera, o fent drecera entre camps, per arribar a una urbanització i posteriorment a la carretera GI-524. La seguirem per la dreta en sentit sud-est. Podem seguir per la carretera fins a arribar al cotxe o bé entretenir-nos passejant per l’estanyol del Vilar i els aiguamolls de la Puda.