Montclar

cim número 34 del llistat dels 100 cims de la FEEC zona de descàrrega d'arxius

Menhir de can Llaurador-Pas de la Miloca-Vessant oest de la roca del Sol-Montclar-vessant est de la roca del Sol-Pas de la Miloca-Menhir de can Llaurador.
Cartografia  ICC Mapa Baix Empordà (O) 1/25000
Coordenades  UTM Datum ED50
Distància recorreguda  6.5 Km. Temps 2 h. 30 min.
Ruta circular d'una matinal que no ens ocuparà més de quatre hores, incloses les parades per contemplar les esplèndides vistes de 360 º que el Montclar ens oferirà, si el dia és l'adequat. Durant el camí podrem veure el menhir de Llauradó ja que es troba a la mateixa pista d'aproximació al Montclar, i que serveix de partió de terme municipal entre Solius i Santa Cristina d'Aro. També podrem aprofitar per visitar les ruïnes del Castell de Solius i la cova dels moros. Podrem apropar-nos, a més, al convent de Santa Elena. La ruta proposada és una de tantes que hi ha per pujar al Montclar. Les més transitades parteixen de Solius i passen per la via ferrada dels Carcaixells. La que jo proposo evita aquesta via ja que oficialment està tancada per motius de seguretat, encara que em consta que és practicable perquè hi ha vídeos que ho demostren (gener de 2010). De tota manera queda sota la responsabilitat de l'usuari ja que, com abans he reflectit, proposo evitar-la.
Aproximació amb cotxe
Prendrem la carretera C65 en direcció a Sant Feliu de Guíxols i Platja d'Aro. En arribar a la desviació de Santa Cristina d'Aro i Solius agafarem la sortida per dirigir-nos a aquesta darrera població. 300 metres després d'haver sortit a la carretera de Santa Cristina d'Aro trobem el desviament a Solius. 300 metres més endavant i passem sota l'autovia. Després de recórrer 650 metres des del túnel arribem a l'alçada del mas Pla. Prendrem el desviament a l'esquerra que veiem davant d'aquesta edificació i ens dirigirem, per pista de terra, cap a un camp de golf. No hi arribarem ja que seguirem per la pista cap a can Llauradó. Si el vehicle és un tot terreny, no hi haurà problema per seguir fins més endavant. Possiblement tampoc hi haurà problema amb un cotxe normal ja que la pista es troba en perfecte estat. Seguirem avançant, en cotxe o caminant, per passar al costat del menhir de Llauradó. Continuarem per la pista principal, cada vegada més estreta, i ens anirem fixant en les marques de PR fins a arribar a un lloc on la pista fa una forta corba a l'esquerra en pujada. Aquí comença el recorregut que a continuació es proposa i aquí sí que es recomana aparcar el cotxe, es porti el que es porti.

Començarem a caminar seguint pel PR fins a arribar a un encreuament on trobem un rètol que ens informa que la via ferrada dels Carcaixells està tancada així que seguim recte pel PR C-102. Uns quants metres més endavant trobem un altre encreuament. Aquesta vegada girarem a la dreta i deixarem el sender que segueix recte, que serà per on tornarem del cim. Anirem seguint aquest sender, vorejant la roca del Sol pel vessant de ponent i al cap de 830 metres hauríem de trobar, si encara hi és, una fita que marca que el corriol continua cap a la dreta. Farem diverses llaçades durant 150 metres i arribarem sobre unes pedres que fan de mirador de la zona. Tornarem de nou al camí i arribarem a una torre d'alta tensió amb un pal de direcció que ens assenyala el camí a seguir. Anirem en sentit sud-est i arribarem al coll de Montclar. Per pujar al cim seguirem les indicacions dels cartells i agafarem la pista que puja dreta en sentit nord-oest i en un no res guanyem el cim. Per baixar anirem pel darrere del pessebre del cim i hem de trobar un camí que voltant la carena es dirigeix de nou al coll de Montclar. Abans d'arribar al coll deixarem una pista a la dreta i pujarem per la pista per la qual venim. De nou al coll, agafarem la pista que segueix en sentit sud-est per arribar al coll de Ceps. Aquest coll, que sembla una rotonda amb arbres al mig, té un pal indicador. Girarem a l'esquerra en direcció a Sant Feliu de Guíxols. En poc temps veurem una pista, més estreta que la que estem fent, que surt a la nostra esquerra. Girarem per aquesta pista, sembla que tornem sobre les nostres passes, i arribarem a una torreta elèctrica a on s'acaba la pista. Haurem de seguir per un corriol que surt a l'altra banda de la torreta i que fa baixada contínua fins que sortim a un camí que segueix el curs d'una riera per la banda esquerra. Aquest camí ens porta a la pista que hem fet servir de pujada, així que ja sols ens resta desfer el camí per tornar al cotxe.