Mont Coronat

cim número 169 del llistat dels 100 cims de la FEEC zona de descàrrega d'arxius

Nohèdes-Col de Portus-Estany del Clot-Col de Portus-Mont Coronat-Col de Portus-Nohèdes
Cartografia  IGN France  Mapa 2249 ET-Capcir
Coordenades  UTM Datum WGS84
Distància recorreguda  20,8 Km. Temps 6 h. 16 min.
No estic del tot d'acord amb que el Mont Coronat sigui la pitjor ascensió de totes les incloses en el llistat dels 100 cims. Cert és que el cim no et regala els ulls amb vistes, però aquesta muntanya, com totes, té el seu encant. Sobretot et fa estar amb tots els sentits alerta. És veritat que en la meva apreciació influirà molt el fet d'haver realitzat l'excursió a principis de novembre, en plena explosió de colors de tardor. Com havia llegit de la poca gràcia d'aquesta muntanya, vam plantejar l'ascensió partint de la població de Nohèdes flanquejant la muntanya per la cara nord i així recórrer una gran superfície de la Reserva Natural de Noedes i tot el Forêt Domaniale de Nohèdes, gaudint d'una espectacular fageda en aquesta època de l'any. Teníem intenció de buscar algun corredor que ens baixés del cim i així fer una excursió circular però la proximitat del vespre i el fet de no conèixer el terreny ens van fer desistir i tornar per on havíem vingut. Intentem buscar algun camí, ja que el personal de la Reserva ens va informar de la seva existència, encara que també ens van dir que es trobaven en estat precari o perduts i que ells aconsellaven no realitzar altres trajectes diferents al marcat ja que la major part de l'any la reserva es troba tancada per temes de nidificació d'aus, així que tampoc ens varem esforçar molt en buscar una altra alternativa a la de tornar sobre els nostres passos.
Durant l'ascens, varem aprofitar l'ocasió per acostar-nos a l'Estany del Clot, fet que ens va suposar allargar la caminada en uns 90 minuts, però val la pena ja que el lloc s'ho mereix.
També val a dir que podeu deixar-vos de martingales i fer el que fa tothom. Des d'Olette i Èvol, pujar per pista de montanya, en no molt bon estat però apte per vehicles, fins al Col de Portos i així escurçar molt l'excursió.

Haurem d'entrar a França, be per la Jonquera o per Puigcerdà. Una vegada a territori francès agafarem al carretera N116 fins la població de Rià. Prendrem la carretera D26 i després de passar per Conat, arribarem a Nohèdes, lloc al qual aparcarem el cotxe.

Com sempre, el meu amic Jordi ha fet una molt bona ressenya, així que la transcric íntegrament:

Marxarem (Sender nº 12 Canal de Nohèdes, senyals de pintura groga) per la carretera que porta (direcció oest) a la Central Elèctrica. Continuarem pujant per la pista fins arribar a una zona de pícnic. Després que la carretera ha creuat el riu, la deixarem i pujarem per el camí que puja als estanys de la Serra de Madres.  És un camí molt antic i que havia set molt important per pujar i baixar el bestiar a la muntanya. Encara es conserven molts trams empedrats.
El camí puja sempre per la cara del bac de la serra del Mont Coronat, està ben senyalitzat i és molt fressat. Creuarem molts cops la pista forestal (tancada al trànsit) que puja al Coll de Portus i en alguns trams la seguirem.  En arribar a la cruïlla de pistes de Coll del Portús i de l'Estany del Clot, pujarem per la que va al Estany (direcció nord). Un cop acabada la visita a l'Estany, retornarem a la cruïlla i marxarem per la que puja al Coll del Portús.
Aquí enfilarem per el camí que, sempre seguint la carena (senyals de pintura blanca i dins una ratlla vermella ), ens pujarà al Mont Coronat, en alguns moments estareu a la cara sud i en altres la nord, el bosc es força espès, però una mica abans d'arribar a la zona planera del Mont Coronat, té un gran mirador en vistes a tota la Serralada de Madres i del Pirineu ( a l'oest el Carlit, al sud Puigmal, Bastiments, etc.).
En arribar al Pic que té un petit pla ( no té vista, ja que el bosc s'ha fet molt espès), girarem tot baixant ( cal seguir sempre les senyals dels arbres) en direcció nord i després est, a sortir al gran mirador que domina tot el Rosselló.  Desfarem el camí, retornant al Mont Coronat, al Coll de Portus i Nohèdes.

Deixo una descripció del recorregut tipus Road-Book a la següent adreça: