Puig de les Agudes

Setcases-la Creueta-Pla d'en Just-Jaça de les Eugues-Pla de les Bigues-Puig de les Agudes-Pla Llobet-Cubertat-Serrat del Plans-el Nen de Llebro-Torrent de Rocanegra-les Nanvoredes-Setcases
Lloc geogràfic: Ripollès Lloc sortida: Setcases
Cartografia: Editorial Alpina Mapa: Costabona
Coordenades: UTM Datum: European 1950
Data: 07/03/2014 Distància**: 12,98 Km.
Recorregut: Circular Ciclable: No
Terreny: Pista, sender i fora camí Orientació*: Moderada
Dificultat*: Alta Esforç*: 4 sobre 5
Senyalització: Parcial Fonts: No
Total** 5 h. 07 min. Caminant** 4 h. 35 min. Parat** 32 min.
Màxima ** 1973 metres Mínima ** 1244 metres Acumulat** 831 metres
Aquesta vegada es proposa fer el cim del Puig de les Agudes des de la població de Setcases, població emblemàtica del Ripollès i punt de partida de moltes excursions per la zona. Al voltants d'aquesta població hi ha un reguitzell de muntanyes que tot muntanyenc que es tingui per tal pujarà al llarg de la seva trajectòria. També és punt de trobada de molts boletaires ja que aquesta terra dona bons exemplars d'aquesta espècie. Finalment, la població també compta amb fama gastronòmica, de la qual presumeixen diversos fogons locals. El recorregut que aquí proposem és fàcil, però comença exigent. Es tracta de fer servir el GR11 en direcció a Molló així que com tot Gr trobareu senyalitzat el seu recorregut. Però no tot serà fàcil ja que en un moment de la travessa s'ha de deixar la comoditat de la pintura i haureu de trobar el camí, fàcil per carener, que porta al cim. La baixada demanarà dominar una mica la tècnica d'orientació ja que tampoc trobareu senyals ni camí evident, fins enllaçar amb una pista, precària, que us baixarà a trobar el PR que ha de tornar als expedicionaris, al punt de partença. Si us passa com a nosaltres, que vam perdre el camí, caldrà seguir el track, o recular a trobar els senyals bons. Ull a l'indret anomenat el Nen de Llebro. La caminada potser haurà sigut exigent, o no. D'una manera o d'altra, el dinar serà bo i merescut. Que us aprofiti.
A partir d'ara faré servir la geolocalització per a indicar el punt de començament de la caminada.
Aquest és l'enllaç amb les coordenades. Una vegada oberta la finestra de Google maps cal accedir a l'opció Indicacions i indicar en la casella A el lloc de partença.

Recorregut circular fet en el sentit horari partint de la població de Setcases fent servir el GR-11 en direcció a Molló. Fins arribar al pla de les Bigues no deixarem aquest GR. A partir d'aquest punt, abandonem el GR i seguim per la carena, en sentit sud-oest, seguint sempre el filat de separació de termes municipals, fins arribar al cim del puig de les Agudes o cim del Bac. Per fer el descens hi han diverses opcions, però en el nostre cas van seguir en el mateix sentit de la marxa, en sentit sud-oest, resseguint el mateix filat, sense camí definit, fins trobar el que ve del pla de les Bigues i passa per sota del cim, pel pla Rodó, la font Roja i el pla Llobet. Enllaçat aquest camí cal seguir-lo en sentit sud primer i sud-est després fins arribar a un encreuament de pistes, al Cubertat. En aquest encreuament cal girar per la pista en sentit nord-oest per dirigir-se al cim de font Móra. Cal continuar en descens per pista evident fins el serrat dels Plans. Seguirem sempre per la pista i arribarem al bac de Meians. En aquest punt deixem la pista i girem fort en sentit nord-est per agafar el sender que és el PR i te les seves marques de pintura. Seguint-lo arribem a el Nen de Llebro. Cal anar a la guait. Aquí nosaltres vam perdre el camí bo i ens vam ficar en un bon “sarao”. Vam anar seguint una traça de camí que semblava bona i així va ser, fins al camp del Morral . Aquí el camí va desaparèixer completament i vam haver d'anar buscant el terreny que més còmode feia el flanqueig. Passat el torrent de Rocanegra el camí es va fer impracticable totalment i vam decidir baixar pel dret per una tartera. seguint també la línia d'un filat. No vam ser els únics que ens vam trobar en aquesta situació ja que havia traces de que algú ja ha passat per allí. El cas és que finalment vam enllaçar amb camí transitable mitjançant el qual, a l'alçada de les Manvoredes, vam enllaçar de nou amb el PR i el van seguir fins acabar a la carretera i a la població de Setcases de nou. Val a dir que aquesta no era la nostre idea d'itinerari a seguir, però també s'ha de dir que el recorregut fet no va comportar cap risc per l'integri tat del grup. El pas sempre va ser franc, tret d'algun tros embrancat i de la tartera. Amb el cansament acumulat s'ha de fer amb molt de compte pel perill de relliscades. Tota aquesta petita aventura s'estalvia si al Nen de Llebro es segueix el camí bo. Poso una dificultat alta pel fet d'haver de caminar sense camí clar en un parell d'indrets.