San Benet

cim número 45 del llistat dels 100 cims de la FEEC zona de descàrrega d'arxius

Osor-Mare de Déu del Part-Coll de Nafre-Mare de Déu del Coll-Sant Benet-Coll de Querós-el Boscà-Can Bosc-Osor
Cartografia  I.C.C. Mapa Full Anglès 1/25000
Coordenades  UTM Datum ED50
Distància recorreguda  22,2   Km. Temps 4 h. 32 min.
Caminada una mica complicada pel fet que el tram de baixada no crec que estigui prou senyalitzat ja que s'han fet multitud de pistes de desembosc, necessàries per al bon manteniment del bosc, però que ens compliquen l'existència. Per fer aquest recorregut trobo necessari fer servir el GPS, si no és que un sigui un molt bon explorador i s'orienti bé. També potser ens podem fer un embolic a la urbanització del Coll però aquí els mapes sí que ajuden a fer el bon camí perquè tenim com a referència les llaçades de la pista.
Començarem la sortida al pont medieval d'Osor, així que haurem d'arribar a aquesta població.

Creuarem la riera d'Osor pel pont medieval. Aquí posarem el comptador a 0. Sortirem al carrer de França. Seguirem per l'esquerra aquest carrer fins a sortir a la carretera del Coll. Continuarem per la carretera, en sentit nord-oest fins que als 800 metres de marxa trobem, quan la carretera fa un revolt a la dreta, una pista de terra que segueix recte, senyalitzada amb un pal, que marca el GR 178. Deixem l'asfalt i caminem pel GR deixant un camí d'accés a una serradora de fusta. Quan hem caminat uns 1300 metres anirem per la dreta  continuant pel GR i deixant a l'esquerra el camí d'accés a can Plana. Als 2100 metres, després d'haver fet un fort revolt a la dreta, trobarem una bifurcació de la pista. Segur que tots dos camins són bons, però agafarem el de la dreta. Així, als 2400 metres arribarem a la Mare de Déu del Part, en estat semiruïnós. Seguirem pel GR en sentit nord-oest i als 3000 metres sortirem a una pista més fressada i neta que la que hem fet fins ara. Girem a la dreta en sentit nord-est primer i recte posteriorment, i sortim al coll de Nafre i a la carretera que puja d'Osor. Girarem a l'esquerra i caminarem uns metres per l'asfalt fins que veiem, a l'esquerra, un corriol que s'enfila dret i pendent, marcat amb senyals de GR, que s'endinsa en la vegetació. Als 3200 metres fem un fort revolt a la dreta per anar pel GR. Als 3400 metres sortirem a una altra pista. Seguirem per l'esquerra però al cap de poc temps girarem a la dreta i deixarem la pista que baixa per l'esquerra. Als 3600 metres i deixarem la pista per on anem i girem a la dreta per tornar a sortir, als 3650 metres, de nou a la carretera. Continuarem per l'esquerra i a la corba deixarem l'asfalt i seguirem caminant en sentit sud-oest per pista de terra amb senyals de GR. Als 3800 metres deixem la pista i girem a la dreta. Als 4050 metres haurem de girar a l'esquerra i més tard a la dreta per vorejar can Nova del Coll i així tornarem a sortir a una altra pista als 4200 metres. Aquesta vegada creuarem la pista i passarem una porta que veiem al davant. Pujarem pel camp i seguint els senyals del GR arribarem a la Mare de Déu del Coll i a la carretera que puja d'Osor. Seguirem la carretera caminant pels carrers de la urbanització fins que s'acaba l'asfalt. Aquí tornarem a posar el comptador a 0 i començarem de nou a mesurar distàncies des del començament de la pista de terra. Als 120 metres, després que la carretera ha fet un gir a la dreta, seguirem pujant recte i deixarem l’altra pista que surt per l'esquerra. Als 460 metres trobarem un rètol que ens indica la direcció a seguir per anar a Sant Hilari i seguirem les seves instruccions. Més endavant farem una corba de 180 graus i als 800 metres deixarem una altra pista que se'n va per l'esquerra ja que seguirem recte per la pista principal en sentit nord-oest. Als 1000 metres tornarem a deixar una altra pista que gira cap a l'esquerra. Als 1400 metres farem un altre gir a l'esquerra i deixarem a la dreta una altra pista més estreta que segueix en direcció nord-oest. Nosaltres seguirem per la pista principal, pujant en direcció est. Als 1600 metres deixarem altra pista per l'esquerra. Seguirem pujant per la pista més ampla i evident, deixarem a la dreta un altre desviament que es dirigeix cap a una casa i arribarem als 2150 metres a una corba un veiem una construcció que sembla que és un transformador elèctric. Girarem a la dreta vorejant la construcció i deixarem la pista que segueix recte en direcció sud. Als 2500 metres passarem al costat d'una casa que voltarem seguint per la pista. Als 2700 metres deixarem a la dreta un altre desviament que se'n va cap a una casa i seguirem en direcció sud per la pista, i continuarem pujant. Als 2950 metres arribarem a altre revolt de la pista. Veiem que podem seguir fent un gir a la dreta, que tot i que també ens porta a destinació no farem, i podem també seguir recte. No anirem per aquí tampoc de moment, ja que sí que baixarem per aquest trencall. Ens hem de fixar en un corriol que surt just entremig d'aquestes dues opcions. Ens enfilarem per aquest sender i 80 o 100 metres més endavant tornem a sortir a la pista. Tan sols l’hem de creuar i ja accedim a la creu del cim de Sant Benet. Tornem a posar el comptador a 0 i comencem de nou a mesurar. Per baixar tornarem de nou a l'encreuament anterior, el qual trobem després de baixar 100 metres. Girem ara a la dreta per començar el descens cap al pla de les Lloses. Als 2300 metres del cim, suposo que encara deu seguir allí, passarem al costat d'un cotxe abandonat. Als 2400 metres continuarem baixant per l'esquerra i entrarem a una zona boscosa i amb moltes pistes de desembosc. Posteriorment seguirem recte en pujada  i acabarem sortint a una altra pista que ve per la dreta. Ens trobem vorejant la muntanya de la Coma. A partir d'aquí la pista comença a fer diverses llaçades i seguirem trobant camins secundaris de desembosc. Si tot ha anat bé, als 4300 metres arribarem al coll de Querós. Als 4700 metres deixarem una pista que gira cap a la dreta en sentit sud-oest i nosaltres anirem recte per la pista principal en sentit nord-est. Als 5000 metres arribarem al mas enrunat de la Coma. Trobarem un rètol que indica la direcció a Sant Hilari, que no seguirem, i més endavant tirarem per la pista més planera. Als 6700 metres continuarem per la dreta i als 6900 farem un fort gir a la dreta i deixarem una altra pista de desembosc, més estreta, que se'n va recte. Tornem a fer una altra llaçada i als 7250 metres tornem a deixar per la dreta una altra pista de desembosc i seguim en direcció nord. Als 9000 metres trobarem que ens surt per la dreta una altra pista. Nosaltres seguirem recte en direcció est. Als 11400 metres girarem a la dreta en sentit sud-est. Als 11700 metres arribarem al pont per on creuarem la riera d'Osor i arribarem a la carretera a l'alçada de can Bosc. Continuarem per l'asfalt fins a arribar a Osor.